|
شاخه تحصیلی علوم انسانی |
دکتر غلامعلی حداد عادل یکی از فعالین و بزرگان حوزه ی ادبیات و فلسفه معاصر و از سیاست مداران مطرح کشور می باشد...
برای خواندن زندگی نامه ی این بزرگوار به ادامه ی مطلب مراجعهفرمایید.
زندگی نامه ی آیت الله جوادی آملی یکی از مشاهیر بزرگ علوم انسانی است ، او یکی از صاحب منسبان علوم دینی و انسانی است......
برای خواندن زندگی نامه ی این بزرگوار به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید.
موقعیت شغلی در ایران :
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت نمایند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس اصلی:
قواعد صرف عربی، قواعد نحو عربی، تجزیه و ترکیب، ترجمه و درک متون عربی، مأخذشناسی اسلامی، اصول فقه، حقوق اساسی، آشنائی با کلیات علوم قرآنی و حدیث، تربیت در اسلام، روانشناسی عمومی، آسیبشناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، مبانی جامعهشناسی مفاهیم اساسی،مبانی مددکاری اجتماعی، ریاضیات پایه، مبانی جمعیتشناسی.
دروس تخصصی :
متون تخصصی فقه، فقه تطبیقی، قواعد فقه، تفسیر موضوعی قرآن در زمینههای حقوق متقابل افراد خانواده نسبت به هم، ارث، وصیت، طلاق، حدود، دیات، قصاص و شهادت، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، خانواده درمانی، روانشناسی رشد کودکی، جامعهشناسی خانواده، جامعهشناسی روستایی، جامعهشناسی تاریخی خانواده،
شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال 1321 وارد حوزه علمیه شد. به سال 1325 یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در
قرآن به
جز از وصف علي آيه ندارد
ايمان به جز ازعشق علي پايه ندارد
گفتم بروم سايه لطفش بنشينم
گفتا كه علي نور بود سايه ندارد .
شهادت مولای متقیان علی (ع) تسلیت باد
چون نامه جرم ما به هم پیچیدند / بردند به دیوان عمل سنجیدند
بیش ازهمگان گناه مابود ولی / ما را به محبت علی(ع)بخشیدند . . .
با عرض تسلیت در لیالی قدر این حقیر را ازدعای خیرخویش فراموش نکنید.التماس دعا
محمدبن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین - ملاصدرا - در سال ۹۷۹ قمری به دنیا آمد.
پدر ملاصدرا ـ خواجه ابراهیم قوامی ـ سیاستمداری دانشمند و بسیار مؤمن بود و با وجود داشتن ثروت و عزت و مقام هیچ فرزندی نداشت، ولی سرانجام بر اثر دعا و تضرع بسیار به درگاه الهی، خداوند پسری به او داد که بعدها به نام ملاصدرا معروف گردید.
صدرالدین محمد، تنها فرزند وزیر حاکم منطقه وسیع فارس، در بهترین شرایط زندگی میکرد. صدرا پسری بسیار باهوش، جدی، باانرژی، درسخوان و
به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد دهقانی گفت: تحول و ارتقاء علوم انسانی یکی از ارکان سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. پژوهشگران علوم انسانی کشور با انتشار بیش از یکصد هزار مقاله پژوهشی در طول یک دهه گذشته یکی از حوزه های اصلی تولید علم کشور هستند که این تعداد شامل ۳۴ درصد از کل پژوهش هایی است که در مجلات علمی پژوهشی و ترویجی در سطح ملی منتشر شده اند.
وی افزود: در سطح بین المللی برخلاف کشور حوزه های علوم انسانی و
محمدتقی بهار در ۱۶ آبان ۱۲۶۵ هجری شمسی برابر با ۱۳۰۵ قمری در مشهد زاده شد. پدرش میرزا محمدکاظم صبوری، ملکالشعرای آستان قدس رضوی در زمان ناصرالدین شاه بود؛ مقامی که پس از درگذشت پدر، به فرمانمظفرالدین شاه، به بهار رسید. خاندان پدری بهار خود را از نسل میرزا احمد کاشانی (درگذشتهٔ ۱۲۲۹)، قصیدهسرایسرشناس عهد فتحعلی شاه میدانند و به همین جهت پدر بهار تخلص صبوری را برگزید. مادرش از یک خانوادهٔ گرجی، که در دورهٔ عباس میرزا به ایران آمده بودند، بود.[۱][۲] مادرش نیز مانند پدر اهل سواد و شعر و دانش بود. میگوید که پدرش ترجمههای الکساندر دوما را که تازه منتشر شده بود به خانه میآورد و با صدای بلند برای افراد خانواده میخواند و چون خسته میشد، مادرش
شاخه تحصیلی علوم انسانی
شاخه تحصیلی علوم انسانی برای خود به طور مستقل آزمون ورودی و رشتههایی در سطح کارشناسی وکاردانی دارد.
شاخه تحصیلی علوم انسانی دارای ۵ زیرگروه است.
رشتههای شاخه تحصیلی علوم انسانی
زیر گروه ۱
زیرگروههای آزمایشی |
|
زیر گروه 1 |
مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها: ریاضی (با ضریب 2)، اقتصاد (با ضریب 1)، ادبیات فارسی (با ضریب 4)، زبان عربی (با ضریب 4)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب 1)، علوم اجتماعی (با ضریب 1)، فلسفه و منطق (با ضریب 3) و روانشناسی (با ضریب 1) |
زیر گروه 2 |
مواد امتحان اختصاصی |
سهراب سپهری در ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در کاشان بدنیا آمد . وی شاعر و نقاش بود و از مهمترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبانهای بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است. وی پس از ابتلا
ماه مبارک آمد، اي دوستان بشارت
کز سوي دوست ما را هر دم رسد اشارت
آمد نويد رحمت، اي دل ز خواب برخيز
باشد که باقي عمر، جبران شود خسارت
در این میان با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد لزوم بازنگری در مبانی علوم انسانی در دانشگاههای ما، به نظر میرسد به واسطه این بازنگری میتوان اهمیت و جایگاه علوم انسانی بر ما روشن شود. در این مقاله تعریف علوم انسانی با توجه به نظرات یکی از متفکران غربی ذکر شده و اهمیت علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است.در انتها نیز از اهمیت علوم انسانی برای جامع ما ذکری به میان آمده است.
علوم انسانی چیست و به چه معناست؟ بر اساس نظام قدیم آموزشی در کشور ما، دانشآموزان پس از پایان دوره راهنمایی ملزم بودند که یا در دبیرستان و یا هنرستان به ادامه تحصیل بپردازند. دبیرستان که عمده دانشآموزان در چارچوب آن به ادامه تحصیل میپرداختند دارای 3رشته علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی بود.
این ساختار در نظام جدید آموزشی دوره
علوم انسانی به دستهای از علوم اطلاق میشود که به موضوعاتی چون جامعه فرهنگ، زبان، رفتار و کنش انسان، و روان و اندیشهٔ افراد توجه دارد. جامعه شناسی، روان شناسی، زبانشناسی، مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و تاریخ چند نمونه از رشتههای علوم انسانیاند. علوم انسانی در حال حاضر دارای دو پارادایم اصلی است. یکی پارادایم "علوم انسانی مدرن" و دوم "علوم انسانی جدید" که با نام پست مدرن هم خوانده میشود. در "علوم انسانی جدید" با روشهای عموماً تحلیلی، انتقادی و تفکری-تعمقی امور انسانی را مطالعه میکنند. این روشها معمولاً در
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی ایران را در سال 1390 اعلام کرد و گفت: دانشگاه تهران با امتیاز 100 رتبه اول را در رتبه بندی سال 90 بدست آورده است. |
|
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: رتبه دوم تا پنجم نیز به ترتیب به دانشگاه صنعتی شریف (19/71)، صنعتی امیرکبیر (94/61)، تربیت مدرس (43/52) و علم و صنعت ایران (36/51) تعلق دارد. در رتبه بندی سال 89 امتیاز این دانشگاه ها از مجموع 100 به ترتیب 17/65، 49/52، 78/44 و 17/40 بود که در رتبه بندی حاضر پیشرفت چشمگیری در امتیازات این دانشگاه ها به چشم می خورد. وی اضافه کرد: در فاصله رتبه های 5 تا 10 در مقایسه با نتایج رتبه بندی سال 89 جابجایی دانشگاهها صورت گرفته است. بر اساس نتایج رتبه بندی سال 90 دانشگاه های |
ای پادشاه عالم عشقت به سینه دارم / در قاب سینه ی خود عکس مدینه دارم
دارم ولایت تو ، در دل محبت تو / سر مست جام عشقم ، در شام بعثت تو . . .
عید مبعث بر تمامی مسلمین جهان مبارک باد .
در ادامه مطالب براتون مطالب و عکس های بیشتر ی گذاشتم.
عباس اقبال آشتياني
مقدمه
رشتهای که اسمش برای دانشآموز معرف اصطلاحات مشکل و غیر قابل فهم است و به اصطلاح یک رشته کاملاً استدلالی و آمیخته با منطق است. پیچیدگیهای فلسفی گاه ساخته بشر و گاه در ذات این علم نهفته است.
فیلسوفان معمولاً این هنر را نداشتهاند که بتوانند این علم را به زبان آسان برای علاقمندان آن بیان کنند و آن کس که در عصر ما به خوبی از عهده این کار برآمده، شهید مطهری است.
در تعریف فلسفه گفتهاند که فلسفه رویکرد و توجه به واقعیتهای جهان هستی است که با عبور از واقعیات شکل میگیرد و دو بحث عمده وجود و شناخت همه فلسفه را پر کرده است.
در رشته فلسفه بیشتر روی فلسفه غرب تاکید میشود.
کسی که این رشته را انتخاب میکند باید حوصله تحقیق و بیان و حافظه قدرتمندی داشته باشد. بنابر همین اصل ضریب درس ریاضی برای دانشآموزان ورودی این رشته 4 و دروس اقتصاد و فارسی 2 و بقیه یک میباشد.
در زمان های نه چندان دور، اکثر شرکت ها یا اداره ها تنها نیروی مرد را استخدام می کردند و تمایلی به استخدام نیروی زن نداشتند اما در دهه های گذشته و با ورود بیش از پیش زنان به دانشگاه ها و کسب نمرات قابل توجه و همینطور توانایی و قابلیت های متعدد آنها، کارفرماها به این باور رسیدند که زنان نیز همانند مردان می توانند در مسئولیت های اجتماعی سهیم شوند.
آماری
عیدتون مبارک ..... ایشالا سال پر از موفقیتی باشه براتون .آرزوی سلامتی دارم واسه همه ایرانیان عزیز به خصوص کاربرای عزیز خودم . در ادامه مطالب عکس های بیشتری ببینید . التماس دعا.
ببخشید که دیر بهتون تبریک گفتم مسافرت بودم .
انتخاب رشته تحصیلی برای دانشآموزان، یکی از دغدغههای اصلی خانوادهها و بسیاری از اصحاب آموزش و پرورش است. این مسئله چون با انتخاب شغل و آینده زندگی نوجوانان ارتباط دارد باعث شده که وقت و گاهی هزینههایی صرف اين موضوع شود. این انتخاب عموماً با درجهبندی رشتههای تحصیلی و مهم دانستن برخی و کم اهمیت نشان دادن برخی دیگر همراه است.
در این میان رشتههای علوم انسانی از پایینترین درجه اهمیت نزد خانوادهها و حتی بسیاری از
تحولات و پیچیدگیهای زندگی بشری و دگرگونی در سطح و کیفیت زندگی نقش علم و تحقیق را دو چندان می کند. کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش تحقیق در ایجاد فن آموری و سرعت بخشی برای توسعه، توجه خود را صرف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. جامعه از طریق سازمانها اهداف خود را محقق و وظایف خویش را به ثمر می نشاند و پژوهش با تزریق اندیشه های نو، روشهای بدیع و خلاق کارآمدی آنرا تضمین و موجب ارائه خدمات سازمانی به مردم می گردند. کرده و در کنار همدیگر به یک « تصور جامعه ای که انسانها بتوانند در آن بدون دغدغه و تنش زندگی همزیستی مسالمت آمیز دست یافته و در کنار همدیگر به رشد و تعالی برسند ، یکی از آرزوهای نهان و آشکار جامعه است. وقتی که انسانها از پلیدیها و زشتیها شکوه می کنند و ظلم و تبعیض آنها را متاثر می سازد در فراسوی آن از نیکیها و خوبیها خرسند می شوند . گرایش به خوبیها و نیکیها و ارزشهای متعالی را خداوند در فطرت انسان به ودیعه گذاشته و از طریق جامعه هست که زمینه های ظهور و بروز ارزشهای متعالی در انسان فراهم می شود» و این میسر نمی شود مگر اینکه پژوهش و
برای مطالعه هر یک از رشته ها بر روی آنها کلیک کنید
| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |